Plataforma Plataforma SurReal Kalender Locations Tickets Partner Impressum

Plataforma Berlin 2020

Termine:
06. & 07. und 08. & 09. August 2020, jeweils 18.00 und 20.00 Uhr

Adresse: DOCK 11, Kastanienallee 79, 10435 Berlin

Entrance limited to 20 people
Zutritt: jew 20 Personen
Ticketreservierung: ticket@dock11-berlin.de

Please reserve the tickets via e-mail, stating your first and last name, telephone number, e-mail address. We also need all information from the accompanying persons

Bitte reservieren Sie die Tickets via E-Mail mit Angabe von Vor- und Familienname, Telefonnummer, E-Mail-Adresse. Alle Angaben benötigen wir auch von den Begleitpersonen.

Adresse: DOCK 11, Kastanienallee 79, 10435 Berlin

Tickets: 12.- Euro, Soliticket 20.- Euro

Zum Schutz von Besucher*innen und Mitarbeiter*innen haben wir umfassende Hygiene- und Schutzmaßnahmen entsprechend der geltenden Standards des Landes Berlin für die Performative Installation getroffen.  

-------------------
Foto: Genilson Guajajara. Follow him in Instagram and buy his photographies to support the Guajajara community at @genilsonguajajra

english

Plataforma Berlin analyses the current political, ecological and social situation in the Ibero-American region and makes cross references to climate change and activism. An intercontinental and interdisciplinary meeting brings together BIPOC artists, indigenous leaders, activists and cultural workers. This year a reduced version is being held in which dance/performances and documentaries will open a dialogue and provide a vision of ancient and futuristic cultures. Plataforma continues to reflect on the effects of decolonization processes on the body, as well as on the forms of resistance that artists have developed in the context of migration to Berlin or as part of a local utopia.

Plataforma Berlin analysiert die aktuelle politische, ökologische und soziale Situation in der Ibero-Amerikanischen Region und stellt Querbezüge zu Klimawandel und Aktivismus her. Ein interkontinentales und interdisziplinäres Treffen bringt BIPOC-Künstler, indigene Führer, Aktivisten und Kulturarbeiter zusammen. In diesem Jahr findet eine reduzierte Version statt, in der Tanz/Performances und Dokumentarfilme einen Dialog eröffnen und eine Vision alter und futuristischer Kulturen vermitteln. Plataforma reflektiert weiterhin über die Auswirkungen von Entkolonisierungsprozessen auf den Körper sowie über die Formen des Widerstands, die Künstler im Kontext der Migration nach Berlin oder als Teil einer lokalen Utopie entwickelt haben.


PROGRAMM


06. und 07. August 2020, jeweils 18.00 und 20.00 Uhr


SCREENINGS

Messages from the Earth, 13:40min
Dieser Dokumentarfilm fasst die Reflexionen und Ansichten von vier indigenen Männern und Frauen der Ethnien der Tupinambá Hāhāhāe, Pankararu, Kariri-Xocó und Tupinambá zusammen. Es wird hinterfragt, was es bedeutet, zivilisiert zu sein und ein Barbar zu sein. Durch ihre Lebenserfahrungen, ihre Erinnerungen und von ihren Älteren erlittenen Traumata, werden Realitäten, auf der lokalen sowie globalen Ebene, der menschlichen Koexistenz mit der Natur reflektiert.

This documentary compiles the reflections and views of four Indigenous men and women from the Tupinambá Hāhāhāe, Pankararu, Kariri-Xocó and Tupinambá ethnicities. They question what it means to be civilised and what it means to be a barbarian. Through their lived experiences, and through the memories and traumas suffered by their elders, they reflect on both the local and global realities of human coexistance with nature. 


Aldeia do Cachimbo, 14:42min
Dieser Dokumentarfilm folgt der Wiedereroberung des Cachimbo-Dorfes. Der Film veranschaulicht den modernen Kampf um die Wiedereroberung des kulturellen Erbes und der Traditionen des Landes. Anhand der indigenen Weltanschauungen und Kosmologien, die oft im Kontrast zu westlichen Ansichten und Traditionen stehen, werden einige Komplexitäten der Erhaltung der Indigenität im brasilianischen Nordosten aufgezeigt.

Dieser Film entstand durch kollektive Zusammenarbeit.

This documentary follows the re-conquering of the Cachimbo Village. It presents a close look at a modern battle to regain cultural heritage, traditional and ancestral land. The Indigenous worldviews and cosmologies presented, many times in start contrast to Western beliefs and traditions highlights some of the complexities of preserving Indigeniety in Brazilian Northeast. 

 

Maria Pankaru ? Regie und Recherche  (https://skasd.net/pt-br/)
Sebastian Gerlic ? Regie und Kamera
Ângelo Rosário - Direction of Photography, Kamera und Schnitt
Helder Câmara Jr. ? Regie Sound, Schnitt und Kolorieung
Tito Vinícius - Post Production Sound Art
Luis Gonzaga dos Santos - Produktionsleitung
Margareth Teixeira - Production
Luis Eduardo da Conceição - Edition
Dayanne Pereira - Pressebüro
Anna Carolina Campagnac ? Sozialnetzwerk Artikulator und Animator

Supported by/Unterstützt von der NGO Thydewa. Donate here: https://www.thydewa.org/

 


anschliessendes BÜHNENPROGRAMM

Étude V - ein Solo von und mit Pau Aran

Étude V ist ein Tanzsolo, in dem Pau Aran Einfachheit und Minimalismus erforscht und dabei seinen Körper als einziges Instrument einsetzt. Das Werk des peruanischen Dichters César Moro füllt dieses choreografische Stück. Es entwickelt sich zur Studie und Referenz welches das Universum dieses Autors und surrealistischen Malers offenbart. Pau Aran findet eine Komposition voller klarer Absichten. Eine reine Geste, um das zu ehren, was er damals gelernt hat und alles, was ihn zu diesem Punkt geführt hat. In gewisser Weise also eine Feier und ein Abschied in Form von Dankbarkeit gegenüber der Inspiration, die einen schönen Traum hinterlässt.

 

Etude V is a Solo Dance where Pau Aran explores simplicity and minimalism using his body as the only instrument. The work of the Peruvian poet César Moro fills this choreographic piece that reveals the universe of this author and surrealist painter who is an influence and reference for this study developed by the Catalan artist. Pau Aran finds a composition full of clear intentions. A pure gesture to honour what he learned at that time and everything that led him to that point. So, in a way, a celebration and a farewell in the form of gratitude towards the inspiration that such a beautiful dream leaves behind.


Regie / Tanz: Pau Aran
In Zusammenarbeit mit: Alberto Conejero, Theo Clinkard, Leah Marojević, Joana Serra, Sergio Roca, Pep Ramis, Domenico Angarano, Tom Sochas, Valentina Morales, Charlie Cattrall
Produktion: Núria Aguiló Sol
Verteilung: Godlive Lawani
Management: Laia Montoya
Photo: Celia Suarez


---------------------


08. und 09. August 2020, jeweils 18.00 und 20.00 Uhr

SCREENINGS

Messages from the Earth, 13:40min
siehe oben


Aldeia do Cachimbo, 14:42min
siehe oben
 

anschliessendes BÜHNENPROGRAMM


AMAZONIA 2040 -
ein Solo von und mit Martha Hincapié Charry

Wie wird in 20 Jahren der Zustand des Amazonas-Regenwaldes aussehen? Das Projekt AMAZONIA 2040 von der kolumbianischen Choreografin Martha Hincapié Charry, die indigener Herkunft ist, erforscht den Ausdruck und den Widerstand von Konzepten wie Heimat, Lebensraum und Einwohner in Zeiten des Klimawandels, Aktivismus und Verschwinden der Artenvielfalt. Wie beeinflussen politische Landschaften unsere Beziehung mit Natur? Was können wir von den Kulturen unserer Vorfahren lernen, um unsere Beziehung zum Planeten Erde zu erneuern?

AMAZONIA 2040 ist eine persönliche Auseinandersetzung mit diesen Fragen.

What will be the state of the Amazon rainforest in 20 years? The project AMAZONIA 2040 by Colombian choreographer Martha Hincapié Charry, of indigenous origin, explores the expression and resistance of concepts such as home, habitat and inhabitants in times of climate change, activism and disappearance of biodiversity. How do political landscapes influence our relationship with nature? What can we learn from ancestral cultures to renew our relationship with Planet Earth?

AMAZONIA 2040 addresses these questions in a personal way.

Donate and support the Amazonian community from la chorrera here: https://vaki.co/vaki/lachorrera

Donate and support the Pirá-Paraná Community to protect the Jaguars of Yuruparí: https://vaki.co/vaki/1591220713596

Choreographie / Regie / Performance: Martha Hincapié Charry
Special guest: Yauenku Tikuna
Videodesign: Liliana Merizalde & Sebastián Rosas - La Vuelta al Día
Sounddesign: Brendan Dougherty
Lichtdesign: Asier Solana
Photographien der Nukak women (Joana, Monica, Buma, Chrisi & Monica): Federico Rios Escobar
Support images: Juan Vivescalle
Footage Pirá-Paraná: Niels Hanna
VJ: Tropikalt
Costume/Kostume advicer & X harness piece: Federico Polucci
Dramaturgic advicer: Paul White
Supported by/Unterstützt von: Bezirksamt Pankow von Berlin, Fachbereich Kunst und Kultur
In collaboration with/In Zusammenarbeit mit: Fundación Herencia Ambiental, Carlos Castaño Uribe, ProCat Colombia, Josê F. Gonzalez-Maya & Diego Zarrate.
 

 

Bio

Martha Hincapié Charry, Colombian BIPoC artist, choreographer, dancer-performer, researcher and dance facilitator based in Berlin. Pina Bausch Fellow 2019 recipient. Martha studied Dance in her home country and finished her studies in Dancetheatre and SoloDance at the Folkwang Hochschule Essen, Germany, under the guidance of Pina Bausch. Her creations have been presented in festivals from Europa, Asia and The Americas. As dancer-performer she worked for artists such as Okwui Okpokwasili, Alexandra Pirici, Yoshiko Chuma, Sasha Waltz & Guests/Jochen Sandig, Teodor Currentzis, the Rundfunkchor or Bob Wilson. She is since 2011 artistic director of Plataforma/SurReal Berlin: Ibero-American independent Festival for Dance, Performance, Installation and Screendance. She collaborated as curator with different initiatives such as the Dance Bienal of Cali, Colombia and is part of REDIV the Ibero-American network of Screendance Festivals.

 

Pau Aran is an independent dancer, choreographer and teacher based in Berlin and Madrid. He leads creative projects and workshops, as well as building bridges within the artistic community. Born on the Catalan mediterranean shores, Pau Aran has danced in more than twenty five of Pina Bausch's productions, and continues to dance with the internationally renowned Tanztheater Wuppertal - Pina Bausch as a guest artist. As an independent artist since 2013, he engages in developing his personal movement language through cross-disciplinary collective endeavors, and by teaching creative workshops with and for diverse artists and communities beyond nationalism. Pau Aran began his professional performance career with ballroom dancing and modern-jazz before his interest and experience expanded to include many other forms of expressive movement. During his studies at the Conservatorio Profesional De Danza "Mariemma", Madrid, he was notably invited to attend the Folkwang University of the Arts in Essen, Germany. This led to his most significant training to date, in Wuppertal and under the direction of Pina Bausch.

https://www.youtube.com/watch?v=5Lo4G7QtrMI